چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از مدت‌ها رایزنی و گفتگوی نفس‌گیر رژیم‌صهیونیستی و حماس در مورد برقراری آتش بس به توافق رسیده و این آتش بس از روز پنجشنبه ۳۰ خرداد اجرا خواهد شد.

بنابر آنچه شبکه خبری بی‌بی سی اعلام کرده است، در مرحله اول آتش بس، درگیری‌ها متوقف شده و قسمت‌هایی از مرز غزه باز خواهد شد. مرحله دوم آزاد کردن گلعاد شلیت سرباز اسرائیلی در قبال بازگشایی گذرگاه اصلی رفح است که رفتن به مصر را برای فلسطینیان امکان پذیر می‌سازد.

بسیاری از کارشناسان مسائل فلسطین معتقدند عمر آتش بس حماس و رژیم صهیونیستی اگرچه 6 ماه تعیین شده است اما به تجربه ثابت شده است که اسرائیلی‌ها تنها بنابه مصلحت اقدام به این کارکرده و درصورت نیاز حتی ۲۴ ساعت پس از این آتش بس هم ممکن است آن را لغو کند.

اسرائیل حتی روز چهارشنبه هم ۶ فلسطینی را به شهادت رساند تا نشان دهد که آتش بس باحماس از نگاه این رژیم کاغذ پاره‌ای بیش نخواهد بود. ۵ نفر از کشته شدگان از اعضای جهاد اسلامی بودند که اتومبیلشان در نزدیکی خان‌یونس، در جنوب غزه هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت.

از همین رو هم هست که رهبران حماس هم درگفت‌وگوهای خود تاکید کرده‌اند تا زمان پایبندی رژیم صهیونیستی به این آتش بس آن را رعایت خواهند کرد.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در این زمینه اعلام کرد، چنانچه آتش‌بس از سوی اسرائیل نقض شود بدون جواب نخواهد بود.

مشعل تصریح کرد: ما بنابر ضرورت با حوادثی که پیش خواهد آمد برخورد خواهیم کرد و دشمن اسرائیلی سعی کرده است که مسئله گلعاد شلیت را با آتش بس مرتبط سازد در حالی که ما آن را رد کردیم.

محمود الزهار و خلیل الحیه ۲ نفر از رهبران حماس ساعتی پس از اعلام آتش بس با اسرائیل با شرکت در کنفرانسی مطبوعاتی در غزه به پرسش‌های خبرنگاران درخصوص توافقنامه آتش بس با رژیم صهیونیستی پاسخ دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، خلیل الحیه در این کنفرانس مطبوعاتی در تشریح بندهای توافقنامه آتش بس که پیشنهاد آن از طرف مصر ارائه شد، گفت: این توافقنامه شامل این بندهاست:

1 - موافقت با توقف متقابل هرگونه اقدام نظامی از ساعت 6 صبح روز پنجشنبه

2-مدت آتش بس طبق توافق گروه‌های فلسطینی 6ماه است.

3-آتش بس با توافق گروه‌های فلسطینی و تحت نظارت مصر اجرا می‌شود.

4- ظرف ساعاتی پس از آتش بس، گذرگاه‌های تجاری به شکل جزئی بازگشایی می‌شود و پس از چند روز همه کالاها از هر نوع و به هر میزان می‌توانند وارد غزه شوند.

5-مصر تلاش خواهد کرد این آتش بس را در آینده به کرانه باختری رود اردن نیز گسترش دهد.

6-یک هفته بعد از آتش بس، مصر میزبان نشست حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی و هیاتی اروپایی به‌منظور توافق درخصوص بازگشایی گذرگاه رفح خواهد بود.

7- به اسرای فلسطینی و خانواده‌های آنان اطمینان می‌دهیم که به پیمانی که با انان بسته‌ایم پایبند هستیم.

الزهار نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: روندی که به دستیابی به توافق منجر شد عملا از اواخر ماه ژانویه شروع شد و طی این مدت 8 بار هیات‌هایی از حماس به مصر سفر کردند. هدف از این رفت‌وآمدها و گفت‌وگوها متوقف کردن هرنوع تجاوز به ملت فلسطین و شکستن محاصره غزه و بازگشایی گذرگاه‌ها در مرزهای غزه بود.

دیپلماسی فعال رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی

اسرائیل این روزها تلاش همه جانبه‌ای را برای گشودن باب دوستی با اعراب آغاز کرده است. اعلام آتش بس با حماس از سویی و مذاکره نمایندگان دستگاه دیپلماسی تل آویو با دمشق در آنکارا سبب شد تا اسرائیلی‌ها روی خوشی هم به بیروت نشان دهند.

دراین باره ایهود اولمرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، برای گفت‌وگو درباره کشتزارهای شبعا در چارچوب مذاکرات فراگیر و مستقیم با لبنان و اجرای قطعنامه 1701، اعلام آمادگی کرد.

روزنامه هاآرتص در گزارشی به نقل از یک منبع سیاسی بلندپایه در قدس نوشت که آمریکا برای حل موضوع کشتزارهای شبعا، میان اسرائیل و لبنان میانجیگری کرده و تلاش می‌کند با این کار دولت لبنان به ریاست فواد سنیوره را تقویت کند و آن را به گفت‌وگوهای صلح میان 2 طرف لبنانی و اسرائیلی سوق دهد.

کد خبر 55447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز